2. Emmagatzematge al núvol

2.2. Avantatges i inconvenients de l’emmagatzematge al núvol

A l’hora d’organitzar la informació digital, l’emmagatzematge al núvol presenta una sèrie d’avantatges i inconvenients, que detallem de forma resumida a continuació:

Avantatges

• Permet accedir a les dades des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, ja que les dades estan emmagatzemades de manera centralitzada i els canvis realitzats sobre aquestes des d’un dispositiu se sincronitzaran automàticament i seran immediatament visibles des de qualsevol altre dispositiu.
  • És possible compartir arxius amb altres usuaris, enviant-los-hi directament per mitjà de la xarxa o concedint-los accés a una carpeta compartida.
  • Permet localitzar arxius amb major rapidesa i més fàcilment, ja que tots estan en un únic lloc i no estan distribuïts en diversos dispositius d’emmagatzematge (discos durs locals, etc.).
  • Proporciona als usuaris un elevat nivell de seguretat per a les seves dades, sent el núvol un dels llocs més segurs per a emmagatzemar la informació, ja que molts serveis d’emmagatzematge d’aquest tipus utilitzen sistemes complexos d’encriptació per a protegir les dades d’atacs i d’altres formes d’accés no autoritzat.
  • El fet d’emmagatzemar la informació al núvol i no al disc dur local d’un dispositiu, compromet en menor mesura la privadesa de l’usuari en cas de pèrdua o robatori del dispositiu.
  • Permet fer una còpia de seguretat d’aquella informació emmagatzemada localment en un dispositiu.
  • Constitueix una alternativa econòmica a l’emmagatzematge mitjançant discos durs locals (interns o externs). En l’actualitat, hi ha molts plans d’emmagatzematge personal al núvol que proporcionen grans capacitats amb un cost molt baix o, fins i tot, gratuïtament.

Inconvenients

• Provoca una dependència dels proveïdors del servei, ja que les dades estan emmagatzemades en els seus servidors.
  • L’accés al servei està condicionat per la disponibilitat d’accés a internet.
  • Disminució de la velocitat de transferència de les dades si s’utilitzen protocols segurs de transmissió (p. ex. HTTPS).
  • Aparició de deficiències en el servei o alts nivells de jitter (fluctuacions en l’enviament del senyal) per sobrecàrrega en els servidors del proveïdor en cas d’un elevat nombre d’usuaris connectats simultàniament.